Αναγνώστες

Αναζήτηση

30/1/11

Αφιέρωμα: Μνήμες των Εβραίων της Θεσσαλονίκης για το Ολοκαύτωμα


Ο γερμανός φιλόσοφος Νίτσε στο έργο του "Χαρούμενη επιστήμη" αναρωτιόταν "Πού είναι ο θεός;" Για να απαντήσει ο ίδιος στη συνέχεια: "Θα σας το πω εγώ! Τον σκοτώσαμε - εσείς και εγώ! Εμείς όλοι είμαστε οι φονιάδες του!... Δεν νιώθετε να μας αγγίζει η ανάσα του κενού; Δεν έγιναν όλα παγερά; Δεν φτάνει ακατάπαυστα η νύχτα, και περισσότερη νύχτα;" Φαίνεται πως ο Νίτσε, ως ιδιαίτερα ευαίσθητος άνθρωπος, ένιωσε πρώτος αυτό που ερχόταν στη γερμανική κοινωνία με τη φιλοδοξία να επικρατήσει και να επιβληθεί σε όλον τον πλανήτη. Ο "θάνατος" του θεού, όμως, ουσιαστικά σηματοδοτούσε τον ψυχικό θάνατο του ανθρώπου. Βεβαίως, ούτε ο ίδιος ο Νίτσε κατάφερε να βρει κάποιο αντίδοτο στο πλησίασμα και το άγγιγμα της σκοτεινής, ζοφερής, ασέληνης και απαραμύθητης νύκτας που είδε "με δρασκελιές πλησιάζει". Αντίθετα, και ο δικός του Υπεράνθρωπος ενοχοποιήθηκε ως πρότυπο για τη δημιουργία του ανθρώπου της Άριας φυλής και του Ναζισμού. Αυτού του πολιτικού κανίβαλου και μάλλον υπανθρώπου, που χωρίς κανένα σεβασμό στην ανθρώπινη ζωή και αξιοπρέπεια προσπάθησε να κυριαρχήσει σπέρνοντας στο πέρασμά του θάνατο, όλεθρο, αφανισμό, Ολοκαύτωμα. Αυτή ήταν λοιπόν η κληρονομιά του Διαφωτισμού;
Ίσως δεν πρέπει να ξεχνάμε τη ρήση του Αντόρνο, από το βιβλίο του "Διαλεκτική του Διαφωτισμού" (1947), που έγραψε σχετικά με τα γεγονότα του Ολοκαυτώματος: "Με την πιο γενική έννοια της προοδευτικής σκέψης, ο Διαφωτισμός επιδίωξε πάντοτε την απελευθέρωση του ανθρώπου από τον φόβο και την εγκαθίδρυσή του ως κυρίαρχου. Πλην όμως στην πλήρως διαφωτισμένη γη μας ακτινοβολεί ο θρίαμβος της καταστροφής".
Η 27η Ιανουαρίου έχει καθιερωθεί ως Ημέρα Μνήμης των Ελλήνων Εβραίων Μαρτύρων και Ηρώων του Ολοκαυτώματος και η Θεσσαλονίκη έχει έναν ακόμη λόγο να τιμά την επέτειο αυτή, αφού η ίδια αποτελεί την πρωτεύουσα των ελλήνων εβραίων μαρτύρων και ηρώων και, κατά συνέπεια, των ελληνικών μαρτυρικών πόλεων του Ολοκαυτώματος.
Γιατί η πόλη δεν είναι ακόμη ενταγμένη στο Δίκτυο Μαρτυρικών Πόλεων και Χωριών, 1940-1945, θα αποτελέσει μέρος της έρευνας του επόμενου αφιερώματός μας για το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων σε πόλεις και χωριά της Μακεδονίας και της Θράκης.

Μνήμες
Ιάκώβος Χανταλί, Έρικα Κούνιο-Αμαρίλιο, Ανριέτα Μόλχο, Λεόν Μπενμαγιόρ, Όρο Αλφανταρή, Σύλια Σεβή, Νίνα Άντζελ, Μπιενβενίδα Μάνο, Λεόν Χαγουέλ

Άρθρο
Δαυίδ Σαλτιέλ

Κείμενο
Φωτεινή Τομαή

Επιμέλεια αφιερώματος, κείμενο
Στέλιος Κούκος


Το πλήρες αφιέρωμα της "ΜτΚ" σε μορφή pdf αρχείου:

http://www.makthes.gr/news/reportage/68779/

(Στο τέλος της σελίδας)

2 σχόλια:

  1. Δεν γνωρίζω την ακριβή σας θέση, αλλά θα ήθελα να σας θυμήσω προς ενίσχυση της άποψης του Αντόρνο,απο μιά κάπως διαφοροποιημένη θέση, την τοποθέτηση του E.Levinas, απέναντι στην φιλοσοφία του Dasein, απο μια πίο σκληρή αντινιτσεική σκοπιά..εγώ προσωπικά δεν αθωωνω τόσο εύκολα τον Νίτσε, νομίζω ο Λεβινάς, έχει συλλάβει καλύτερα την αθλιότητα της Dasein φιλοσοφίας..το συγκεκριμένο απόσπασμα υπάρχει στο βιβλίο του Τζ.Αγκαμπεν Homo sacer..νομίζω η ελλεινή φιλοσοφία της ενθαδικότητας, η αποιεροποιητική μανία δεν στόχευσε τυχαία τον εβραικό λαό, δεν συγχωρώ ούτε τον Μαρξ, υπάρχει μεγάλο βάθος στον αντισημιτισμό της ευρωπαικής φιλοσοφίας, δεν είναι τυχαίο πως η μετάγγιση του στον αραβικό κόσμο διαστρέβλωσε την μουσουλμανική συνείδηση που πιστέυω ποτέ δεν είχε αναπτύξει τέτοιες τερατώδεις σκέψεις πριν την αποικιοκρατία..δύσκολα θέματα..δεν πρέπει όμως και σείς να ανοιχτείτε λίγο παραπάνω στην Ελλάδα, να ανοίξει ξανά η συζήτηση για τον αντισημιτισμό σε ένα πιό βαθύ επίπεδο; δεν είναι απαραίτητο κανείς να συμφωνεί με την πολιτική του Ισραήλ, για να αντιπαλέψει το αίσχος του αντισημιτισμού..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.